Kami Uruskan Perancangan Pusaka,Wasiat,Hibah dan Urusan Pusaka Arwah. JANGAN TANGGUH! Hubungi kami segera!

Pro and Cons Tulis Wasiat Sendiri Tanpa Melalui Syarikat Wasiat

Pro and Con Tulis Wasiat Sendiri Tanpa Melalui Syarikat Wasiat

Mungkin ramai dah pernah dengar tentang penulisan wasiat sendiri. Ada juga yang agak mahir dan mempunyai latar belakang undang undang yang kukuh dan berpengalaman. Jadi tidak menjadi masalah untuk mereka ini menyediakan draf wasiat sendiri.

Cara Tulis Wasiat Sendiri Percuma
Cara Tulis Wasiat Sendiri Percuma


Namun, jika penulisan ini menjadi ikut ikutan kepada mereka yang zero knowledge tentang undang undang dan keperluan untuk pengesahan sesuatu dokumen di hadapan pihak mahkamah, maka apabila berlaku kematian, semua dokumen wasiat tulisan sendiri ini menjadi sia sia dan keadaan menjadi bertambah rumit kerana perancangan yang dibuat tidak menjadi dan ditentang pula oleh kalangan waris yang sah.

Bisanya jika wasiat yang ditulis oleh Arwah tidak sah, pastinya akan berlaku berebutan dan pertengkaran kerana masing masing mungkin telah ada pendapat masing masing yang ingin diketengahkan sebagai titik penyelesaian kepada harta pusaka arwah.

Jangan dilupa tentang isu, siapakah yang akan menguruskan urusan pusaka tersebut, notis, bicara, dokumen, mati setem, cukai, kos tukar nama dan lain lain. Semuanya melibatkan kos duit dan masa. Hanya mereka yang pernah mengalami sahaja memahami maksud tulisan saya ini. Biasanya mereka yang mendapat bahagian paling kecil pastilah berkira tentang 2 perkara ini (kos masa dan duit).

Jadi saya cuba simpulkan di sini, ada perkara iaitu;

Kelebihan Kebaikan Pro Tulis Wasiat Sendiri:
1- Percuma
2- Boleh ubah bila bila masa selagi masih hidup
3- Dokumen mudah akses di rumah/pejabat

Kelemahan Kekurangan Cons Tulis Wasiat Sendiri:
1- Waris kena uruskan sendiri apa yang ditulis dalam wasiat tu (makan masa bertahun dan duit).
2- Semua Waris (100%) perlu setuju kandungan wasiat. Jika tidak, arahan wasiat tidak dapat dilaksanakan.
3- Dokumen Wasiat boleh hilang dan rosak (digigit lipas, tikus, dicuri, banjir dan kebakaran). Jika dokumen asal wasiat musnah atau rosak, dokumen salinan tidak valid untuk digunakan semasa perbicaraan dan di mahkamah tinggi. Ingat, tiada dokumen wasiat, tiadalah wasiat!

Kelebihan menulis wasiat dengan saya:
1- Dokumen boleh ubah bila bila masa (boleh update status aset bila-bila masa)
2- Dokumen Wasiat boleh disimpan dalam bilik kebal (hanya salinan dipegang pewasiat)
3- Apabila berlaku kematian, Pihak kami akan bantu pengurusan pusaka seperti proses pengagihan aset, duit, saham, tukar nama tanah, tukar nama kereta, tukar nama motor dan lain lain lagi. Semua proses ini rumit dan kompleks, namun oleh kerana pembuat .


Semoga kita semua faham dengan kelebihan tulis wasiat sendiri dan apa kelemahannya.

Tulis itu MUDAH, melaksana itu SUSAH......





Berminat untuk tulis wasiat?
Hubungi FairuzRamli 0134555888